BÅ‚Ä™dy w dokumentacji projektowej lub niedoszacowanie planowanej inwestycji to czÄ™ste przyczyny wadliwego opisu przedmiotu zamówienia. Z kolei niewÅ‚aÅ›ciwe lub nierzetelne przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia przez zamawiajÄ…cego w sposób oczywisty wpÅ‚ywa na przebieg caÅ‚ego postÄ™powania o udzielenie zamówienia, a jeżeli w jego trakcie bÅ‚Ä…d nie zostanie wyeliminowany, determinuje realizacjÄ™ zamówienia w wyniku zawartej umowy. Nie ulega przy tym wÄ…tpliwoÅ›ci, że bÅ‚Ä™dy w zakresie opisu przedmiotu zamówienia stanowiÄ… naruszenie zasady uczciwej konkurencji. Przestrzeganie tej zasady jest jednym z fundamentalnych obowiÄ…zków zamawiajÄ…cego w postÄ™powaniu o udzielenie zamówienia. Zasada ta wynikajÄ… wprost z ustawodawstwa wspólnotowego, a polskim systemie zamówieÅ„ publicznych zostaÅ‚a wyrażona w art. 7 ust. 1 p.z.p. 

Za niedopuszczalną należy uznać praktykę przerzucania ryzyka gospodarczego związanego z niewłaściwie przygotowanym opisem przedmiotu zamówienia lub niedoszacowaniem wartości zamówienia na wykonawcę realizującego umowę (co szczególnie widoczne jest w przypadku umów z wynagrodzeniem ryczałtowym).

W tym aspekcie niezwykle ciekawy wydaje siÄ™ wyrok SÄ…du Najwyższego z dnia 7 kwietnia 2017 roku ((V CSK 481/16). W stanie faktycznym sprawy rozpatrywanej przez SÄ…d zamawiajÄ…cy w programie funkcjonalno-użytkowym (stanowiÄ…cym opis przedmiotu zamówienia) przewidziaÅ‚ konieczność wykonania w zabytkowym obiekcie windy wewnÄ™trznej. Jednak już na etapie realizacji zamówienia, ze wzglÄ™du na brak zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, okazaÅ‚o siÄ™, iż wykonawca zobowiÄ…zany jest do wykonania windy zewnÄ™trznej.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że przygotowany przez zamawiającego program funkcjonalno-użytkowy zyskał akceptację Wojewódzkiego Konserwatora Zabytów, a zatem ten wyspecjalizowany w ocenie obiektów zabytkowych organ, jeszcze na etapie przygotowania inwestycji i ustalania zakresu robót, które zostaną powierzone wyłonionemu w przetargu wykonawcy oraz należnego za nie wynagrodzenia, widział możliwość wykonania windy wewnątrz obiektu. O braku możliwości wykonania windy wewnętrznej zadecydowały nieznane wcześniej właściwości obiektu należącego do zamawiającego, ujawnione już w trakcie wykonywania remontu oraz stanowisko Wojewódzkiego Konserwatora Zabytów, który odmówił zgody na zlokalizowanie windy wewnątrz budynku.

Nie ulega wątpliwości, że na te okoliczności wykonawca nie miał wpływu i nie mógł ich uwzględnić w ramach kalkulowania wynagrodzenia, które zaproponował w ofercie.

Zgodnie jednak ze stanowiskiem zamawiającego wykonawca zobowiązany był do wykonania wszelkich prac koniecznych do wykonania i funkcjonowania powierzonego zadania, nawet jeżeli nie były ujęte w opisie przedmiotu zamówienia, a doświadczony wykonawca powinien był przewidzieć konieczność wykonania takich prac.

Natomiast w ocenie Sądu to przede wszystkim właściciel obiektu (zamawiający) powinien był znać, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, jego właściwości (także w zakresie możliwości lub braku możliwości wykonania windy wewnętrznej).

Jak dalej zauważył Sąd, nawet od doświadczonego wykonawcy robót budowalnych nie można oczekiwać, że ten przewidzi istnienie ukrytych w remontowanym obiekcie cennych barokowych polichromii ściennych i sufitowych, których potrzeba ochrony wymusi odstąpienie od takiego sposobu przeprowadzenia remontu, jaki zaakceptował inwestor i w relacji do którego wykonawca skalkulował wynagrodzenie zaproponowane w procedurze przetargowej.

O innym rozkładzie obowiązków umownych i innym rozkładzie ryzyka związanego z wykonaniem analizowanej umowy można by mówić wtedy, gdyby inwestor ujawnił wykonawcy na etapie przygotowania inwestycji okoliczności świadczące o prawdopodobieństwie dokonania odkrycia, jego skali, a co za tym idzie - o konieczności uwzględnienia alternatywnych rozwiązań w zakresie techniki przeprowadzenia remontu i należnego za te prace wynagrodzenia.

ArgumentujÄ…c swoje rozstrzygniÄ™cie, SÄ…d zauważyÅ‚, że w wypadku ustalenia przez strony wynagrodzenia ryczaÅ‚towego, nie stanowi zmiany przedmiotu umowy taka zmiana projektu budowlanego, która polega na wyeliminowaniu pewnych robót, zastÄ…pieniu jednych robót innymi, lub wykonaniu ich innymi materiaÅ‚ami, jeżeli mieszczÄ… siÄ™ w zakresie prac pierwotnie okreÅ›lonym. Jeżeli jednak ten zakres przekraczajÄ… i stanowiÄ… roboty dodatkowe, zastosowanie ma art. 67 p.z.p., a w razie braku przesÅ‚anek stosowany przez analogiÄ™ art. 632 § 2 k.c.

Z ustaleÅ„ poczynionych w sprawie wynika, że - pomijajÄ…c nawet kwestie niezbÄ™dnych zmian w dokumentacji projektowej - koszt wykonania windy zewnÄ™trznej istotnie odbiegaÅ‚ od kosztu wykonania windy zewnÄ™trznej. Dlatego też w ocenie SÄ…du, zamawiajÄ…cy nie miaÅ‚ podstaw (powoÅ‚ujÄ…c siÄ™ na art.  632 § 1 k.c., zgodnie z którym jeżeli strony umówiÅ‚y siÄ™ o wynagrodzenie ryczaÅ‚towe, przyjmujÄ…cy zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można byÅ‚o przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac), odmówić wykonawcy prawa do żądania wynagrodzenia dodatkowe za wybudowanie windy zewnÄ™trznej.

Co istotne, w ocenie Sądu w przedmiotowym stanie faktycznym należy rozważyć zastosowanie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu (na wypadek gdyby okazało się, że strony nie uzgodniły stanowisk w celu zmiany łączącej je umowy, ale wykonawca zrealizował roboty na rzecz zamawiającego, licząc się z tym, że do umowy dojdzie, a zamawiający przyjął to świadczenie, zatrzymał je i odmówił rozliczenia się z niego).

Na zakończenie warto nadmienić, że dla bezpieczeństwa oraz minimalizowania ryzyka gospodarczego wykonawca powinien, w razie jakichkolwiek wątpliwości co do zakresu przedmiotu zamówienia, zadawać pytania lub składać wnioski o zmianę lub wyjaśnienie treści SIWZ.

Jak wskazaÅ‚ SÄ…d Najwyższy w wyroku z dnia 18 lutego 2016 roku (sygn. II CSK 197/15), jeżeli zachodziÅ‚a wÄ…tpliwość dotyczÄ…ca rozmiaru robót wykonawcy, a ten wystÄ…piÅ‚ o wyjaÅ›nienie i uzyskaÅ‚ odpowiedź nie odpowiadajÄ…cÄ… prawdziwemu stanowi rzeczy, a nastÄ™pnie wziÄ…Å‚ udziaÅ‚ w przetargu, zawarÅ‚ umowÄ™ o treÅ›ci odpowiadajÄ…cej SIWZ, wykonaÅ‚ prace wykraczajÄ…ce poza wskazany w odpowiedzi rozmiar Å›wiadczenia, to może żądać zapÅ‚aty ponad uzgodnione wynagrodzenie ryczaÅ‚towe. Niedopuszczalne jest przerzucenie na wykonawcÄ™ ryzyka gospodarczego, wynikajÄ…cego z niewystarczajÄ…cego opisu przedmiotu zamówienia i bÅ‚Ä™dnej treÅ›ci wyjaÅ›nieÅ„ udzielonych w toku postÄ™powania o udzielenie zamówienia.

JesteÅ› zainteresowany/-a naszÄ… ofertÄ…?

Skontaktuj siÄ™ z nami